در توسعه اقتصاد فضای مجازی از جهان عقب نمانیم

گروه سیاسی- روز گذشته جلسه هیات دولت به ریاست حسن روحانی، رییس‌‌جمهور برگزار شد. او در این جلسه درباره اهمیت فضای مجازی سخن گفت. روحانی با بیان اینکه فضا با سرعت فوق‌العاده زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی را در‌بر‌می‌گیرد و مفاهیم اشتغال را به ویژه در حوزه خدمات به شدت تغییر می‌دهد، گفت: دولت باید تلاش کند در حوزه توسعه اقتصاد فضای مجازی از جهان عقب نماند.
وی با بیان اینکه فهم دقیق از تاثیرگذاری گسترده فضای مجازی در اقتصاد، فرهنگ، توسعه کسب‌و‌کار و اشتغال، دگرگونی زندگی مردم و آینده این تاثیرگذاری بسیار حائز اهمیت است، اظهار داشت: بهره‌مندی موثر از این فضا با تاکید بر تقویت حاکمیت ملی و تلاش برای افزایش ظرفیت‌های بومی و پیشگیری از آسیب‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در آن است.روحانی با یادآوری اینکه عدم درک درست از سرعت تحولات فضای مجازی و تاثیرات آن موجب شکاف نسلی می‌شود، تصریح کرد: دولت باید تلاش کند در حوزه توسعه اقتصاد فضای مجازی از جهان عقب نماند. وی همچنین با تاکید بر لزوم تحرک بیشتر در این فضا و از جمله توسعه خدمات الکترونیک و به ویژه دولت الکترونیک، خواستار افزایش اینگونه خدمات با استفاده از ظرفیت‌‌های آن برای کاهش هرچه بیشتر هزینه‌ها شد.
همچنین هیات دولت به بررسی گزارش مرکز ملی فضای مجازی درباره «اقتصاد مجازی» پرداخت. در گزارش مرکز ملی فضای مجازی موضوعاتی از قبیل بررسی وضعیت موجود فضای مجازی، روندها و آینده فضای مجازی، تغییر الگوی پیشرفت، اصول کارکرد نظام اقتصادی غربی در فضای مجازی، تلاش دولت‌ها جهت کسب جایگاه خود در فضای مجازی و وضعیت جمهوری اسلامی ایران در این فضا مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس این گزارش، 62 درصد از حجم اقتصاد فناوری ارتباطات و اطلاعات ایران و توزیع آن را اپراتورها و 38 درصد مابقی را سایر شرکت‌ها تشکیل می‌‌دهند.این گزارش می‌افزاید تاکنون 132 هزار و 834 شغل توسط 21 استارتاپ در ایران ایجاد شده است.
پس از این جلسه، اعضای کابینه دولت دوازدهم در حیاط پاستور به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس‌جمهور در جمع خبرنگاران از امضای لایحه دائمی شدن خدمات کشوری از سوی رییس‌جمهور خبر داد و تاکید کرد: قانون آزمایشی خدمات کشوری برای دائمی شدن تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. وی افزود: یکی از مهمترین قوانین کشور در دهه اخیر که بسیار مورد پیگیری بود، قانون خدمات کشوری است. وی با بیان اینکه این قانون در سال ۸۶ به صورت آزمایشی تصویب شد، اظهار داشت: در یک دهه گذشته ایرادات و اشکالات این قانون مشخص شده است. نمایندگان در دولت‌ها و ادوار گذشته، به صورت مرتب پیگیر این موضوع بودند که دولت لایحه دائمی کردن قانون خدمات کشوری را ارائه کند. در دولت یازدهم و دوازدهم و مجلس دهم، نمایندگان پیگیر ارائه قانون دائمی کردن خدمات کشوری بودند. معاون پارلمانی رییس‌جمهور با بیان اینکه در اواخر دولت یازدهم و در چند ماه گذشته سازمان امور اداری و استخدامی اقدامات کارشناسی خوبی درخصوص این لایحه انجام داد، تصریح کرد: امروز رییس‌جمهور لایحه دائمی کردن قانون خدمات کشوری را امضا کردند و دبیر محترم هیات دولت نیز این قانون را به من دادند تا تقدیم مجلس شورای اسلامی کنم.


سید علیرضا آوایی وزیر دادگستری نیز در پایان جلسه روز چهارشنبه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا آمار دقیقی از کشته‌شدگان حوادث اخیر چه در بازداشتگاه‌‌ها و چه در تجمعات دارید یا خیر؟ عنوان کرد:‌ آمار دقیقی در این مورد ندارم. عدد و رقم همانی است که قبلا گفتم. وزیر دادگستری درباره آخرین آمار بازداشتی‌ها گفت:‌ آنچه که من از بعضی از مسوولان سوال کردم، تلقی‌شان این بود که زیر ۱۰۰ نفر در بازداشت هستند. وی درباره بدرفتاری با بازداشت‌شدگان هم گفت: به عنوان وزیر دادگستری آمادگی دارم کسانی که چنین ادعایی را دارند، خدمت‌شان برسم و با یکدیگر صحبت کنیم و با مسوولان قضایی این مساله را مورد بررسی قرار دهیم. وزیر دادگستری در پاسخ به اظهارات یک نماینده مجلس مبنی بر اینکه خانواده برخی از بازداشت‌شدگان گزارش داده‌اند که در زندان به این افراد قرص‌هایی می‌دهند که حال‌شان را بد می‌کند. آیا گزارشی به دست شما رسیده است یا خیر تصریح کرد: چنین چیزی نشنیده‌ام. این گزارش باید بررسی شود. دوستان می‌توانند از قوه قضاییه در این مورد سوال کنند اما چنین احتمالی را نمی‌دهم. آوایی اضافه کرد: سازمان زندان‌ها زیر نظر قوه قضاییه است و تحت نظارت آنها قرار دارد. درباره ادعاهای مطرح‌شده بررسی و تحقیقات لازم را انجام خواهیم داد. آوایی تاکید کرد: اینکه فرزندان کشور ما یک شب هم بازداشت شوند برای ما لذت‌بخش نیست و برای هیچ حکومتی هم خوب نیست. اگر کسانی هم دستگیر می‌شوند کاملا برخلاف میل باطنی ماست. برای اینکه هم خانواده‌ آنها آزرده‌خاطر می‌شوند و هم ممکن است نفرتی در بین جوانان ایجاد شود. وی افزود: چرا باید افرادی را دستگیر کنیم و بعد به آنها قرص بدهیم و آسیب دیگری به آنها وارد شود.
تشکیل کمیته‌ای برای رسیدگی به موضوع شکایت از سایت‌های کاریابی
محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه نشست هیات دولت در رابطه با برنامه دولت برای بومی‌سازی پیام‌رسان‌ها گفت: در موقعیتی که پیش آمد امتحان کردیم و توانستیم این پیام‌رسان‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم.
موقعیت خوبی بود تا نقطه قوت و ضعف آنها را ببینیم، برای تقویت پیام‌رسان‌های داخلی شورای عالی فضای مجازی سند مصوبی دارد که هر کدام از دستگاه‌ها تکالیفی دارند که ما در وزارت ارتباطات عمده تکالیف خود را انجام داده و گزارش خود را ارائه کرده‌ایم اما همه موضوع سند و چارچوب نیست. بحث تکنولوژی مهم است که استراتژی ما تقویت
پیام رسان ها برای خروج از انحصار شرایط فعلی است. وی با بیان اینکه در جلسه دولت تصمیماتی مبنی بر شکایتی که بدنه دولت از کسب‌و‌کارهای نوپا دارد گرفته شد، گفت: موانعی برای اینها به وجود آمد که اخیرا شکایتی از سوی وزارت کار از برخی سایت‌های کاریابی شد که موجب تعطیل و فیلتر شدن آنها شد. تصمیم بر این شد که قبل از طرح در مراجع قضایی، در کمیته‌ای به مسوولیت نماینده رییس‌جمهور و وزارت کار و تعاون و ارتباطات و معاونت علمی موضوع بررسی شود که تضمینی برای کسب‌و‌کارهای نوپاست و بخشی از موانع برطرف می‌شود. آذری‌جهرمی افزود: شبکه ملی اطلاعات دارای سه بخش است که یک بخش شامل زیرساخت می‌شود و لایه‌رویی زیرساخت، لایه خدمات برنامه و محتوا در لایه سوم است که با موافقت رییس‌جمهور مقرر شد ۵۰۰ میلیارد تومان طی دو سال برای خدمات کسب‌و‌کار، منابع مالی تامین شود و می‌تواند منابع مالی به صورت مستقیم در اختیار بنگاه‌ها قرار گیرد و هم می‌تواند به صندوق سرمایه‌های خطرپذیر در حوزه‌های مختلف تزریق شود که طی سه هفته آینده این حوزه‌ها اعلام خواهد شد و این انرژی خوبی به بخش دانش‌بنیان و جوانان تزریق می‌کند که بیایند لایه خدمات را توسعه دهند. وزیر ارتباطات بیان کرد: درباره سند استراتژی ایران در اقتصاد دیجیتال بنا شد ظرف یک ماه آینده از طرف وزارت ارتباطات با کمیته‌ای که تشکیل می‌دهد با حضور سایر وزرا و مرکز ملی فضای مجازی پیشنهادهایی به دولت مطرح شود که ظرف شش ماه آینده بتوانیم سند توسعه اقتصادی، دیجیتال را هم داشته باشیم.
رییس‌جمهور اواسط هفته آینده با مردم صحبت می‌کند
محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور گفت: احتمال می‌دهیم اواسط هفته آینده رییس‌جمهور با مردم صحبت کند. وی همچنین در مورد جلسه روز گذشته اعضای هیات دولت بیان کرد: رییس‌جمهور در این جلسه مطالبی از اعضای جلسه خواست از جمله اینکه اعضای هیات دولت تلاش کنند برنامه‌هایشان زودتر عملیاتی شود و این برنامه‌ها را برای مردم بازگو کنند. وی همچنین تاکید داشت که سفر اعضای هیات دولت به مناطق مختلف کشور مهم است. وی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا رفع فیلتر تلگرام به دستور رییس‌جمهور بوده است یادآور شد: این موضوع در شورای عالی امنیت ملی بحث و تصمیم گرفته شد این پیام‌رسان کار خود را ادامه دهد.
امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره اظهارات وزیر خارجه آلمان درباره توافق ایران با اروپا برای مذاکره درباره موضوع موشکی خارج از برجام، اظهار کرد: راجع به برنامه موشکی خود تاکنون هیچ صحبتی نداشته‌ایم و بنا هم نداریم در این زمینه مذاکره کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که بودجه نیروهای مسلح قرار است چه میزان افزایش داشته باشد، عنوان کرد: اجازه دهید بودجه تصویب شود. نیروهای مسلح با دیگران فرقی ندارند. آنچه دولت صحبت کرده به طور کلی افزایش ۱۰ درصدی میزان حقوق‌هاست که در مجلس بحث‌های دیگری وجود دارد و باید دید در مجلس چه میزان افزایشی برای نیروهای مسلح مورد تصویب قرار می‌گیرد.
همچنین جمشید انصاری معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان امور اداری و استخدامی نیز به ارائه توضیحاتی در مورد افزایش حقوق کارمندان دولت در سال 97 پرداخت.
وی با بیان اینکه تعداد کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی دولت دو میلیون و 320 هزار نفر است، در مورد افزایش حقوق کارمندان دولت در سال 97 گفت: لایحه بودجه‌ای که دولت به مجلس ارائه کرد، افزایش متوسط 10 درصدی برای کارکنان پیش‌بینی شده بود که مجلس نیز آن را تایید کرد و برای آن قیدی لحاظ کرد که بین 18 درصد تا به پایین به صورت پلکانی تا حقوق‌های پنج میلیون تومانی این افزایش حقوق لحاظ شود.
سایر اخبار این روزنامه
در توسعه اقتصاد فضای مجازی از جهان عقب نمانیم افزایش هرگونه عوارض در سال آینده ممنوع شد ارزهای دیجیتال همچنان غیر قابل اعتماد؛ تغییرات مدیریتی در سازمان بورس ناکارآمدی طرح‌های اشتغالزایی دولت ادامه دارد؛ انتقاد وزارت ارشاد از بانک مرکزی در پی عدم تخصیص ارز به کاغذ بالکی بیانیه ۱۵۳ نماینده مجلس در مورد تاخیر 4 ماهه دولت؛ سقط جنین در ایران؛ همچنان در پیچ‌وخم پزشکی و فقهی؛ وزارت امور تنهایی ! نقدینگی باز هم رکورد زد راهکار اصناف برای حمایت از تولید و بهبود صادرات؛ ازسرگیری فعالیت غول نفتی آمریکایی در شمال عراق گلایه بازماندگان پلاسکو از بی توجهی ها تهدید به اقدام نظامی حسنی به مکتب نمی‌رفت...! «گروه بین‌المللی بحران» با تاکید بر کارایی برجام: نابودی موشک بالستیک حوثی‌ها در حریم هوایی عربستان روسیه خواهان مذاکرات فوری دولت افغانستان و طالبان شد پارلمان اروپا صادرات فناوری سایبری را کنترل می‌کند بمب ساعتی اقتصاد کشور